nieuws

Recruitment tijdens corona

Recruitmentopleiding.nlNieuws Leave a Comment

Er is een kans dat best veel van jouw taken als recruiter weggevallen zijn sinds de corona-maatregelen ingegaan zijn. Wij zien dat in veel branches vacatures ingetrokken zijn en er geen nieuwe meer geplaatst worden. Je werkt waarschijnlijk vanuit huis en je ziet daardoor je collega’s en kandidaten alleen nog online. Dat is echt even wennen en wij merken dat we echt veel van ons werkplezier halen uit het persoonlijke contact met mensen. Dat missen we nu enorm!

Maar natuurlijk snappen we waarom dit moet!

Voor iedereen die het nu niet zo druk heeft hebben we een to-do lijst opgesteld met taken die je juist NU op kan pakken, als je:

  • productief wil zijn en;
  • wil werken aan jouw recruitmentskills,

O Werk aan referrals

Referral marketing is een onderdeel van de talent – journey die doorslaggevend is voor veel potentiële kandidaten bij de keuze; ga ik wel of niet aan de talent-journey beginnen. Dit doen ze natuurlijk helemaal niet bewust. Maar als we gaan kijken naar wat de band met een organisatie beïnvloed dan is de mening van een huidige werkgever meer waarheidsgetrouw dan de gelikte marketingteksten op de website en een wervende vacaturetekst.

Juist daarom kan je de extra tijd die je nu hebt nuttig gebruiken voor in gesprek te gaan, ervaringen op te halen en deze te verwerken op de website en social media. Probeer zoveel mogelijk doorslaggevende onderwerpen voor kandidaten te bedenken en deze terug te laten komen in de reviews. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bedrijfscultuur, werkomgeving, hoe het is om aan de slag te gaan, de snelheid waarom je reactie ontvangt op een sollicitatie etc.

O Ga juist nu in gesprek

Het persoonlijke contact is wat de meeste recruiters het leukste vinden aan het werk. Jij ook? Gebruik de tijd die je nu hebt dan juist om contact te leggen met de potentiële kandidaten, ondanks dat je geen openstaande vacature hebt! Zorg ervoor dat je de kandidaten die je in de funnel had aangehaakt blijven. Wellicht is het wel zo dat de beweegredenen van jouw doelgroep zijn gewijzigd door de corona-crisis. Waar kandidaten in de afgelopen jaren veel waarde hechten aan flexibiliteit en werkplezier, zou het nu zomaar kunnen dat zekerheid en stabiliteit een grotere rol gaan spelen in een baankeuze. Wanneer jij nu al de gesprekken voert met de kandidaten voor straks, heb jij een streepje voor op de concurrent. Je denkt aan ze en je denkt met ze mee, dat verbindt.

O Investeer in kennis en expertise

Recruitment is een breed vak en heeft de afgelopen jaren een enorme verandering doorgemaakt. Het is veel meer dan het schrijven van een vacaturetekst en het selecteren van de juiste kandidaat. Recruitment is verbreed in de richting van online marketing en communicatie, relatiebeheer en sales, loopbaanadvies en arbeidsrecht etc. Als recruiter kan je niet van alle markten thuis zijn en zal je merken dat de ene taak je meer ligt dan een andere. Deze periode geeft je de kans om je te ontwikkelen in de onderdelen van het vak waar je interesse ligt en waar je jezelf in de toekomst in wil ontwikkelen.

O Ontwikkel jouw gesprekstechnieken

De arbeidsmarkt is na de economische-crisis honderdtachtig graden gedraaid van een werkgeversmarkt naar een kandidatenmarkt. Goede kandidaten zijn in bepaalde branches schaars en daardoor is de wens van de kandidaat leidend geworden. Dit maakt het gesprek met de kandidaat voor jou als recruiter anders en dat kan twee kanten op gaan.

  • Of jouw rol als recruiter is om de baan te zoeken die de kandidaat voor ogen heeft. Dan ben je meer als (interne) accountmanager op zoek naar de functie die de kandidaat zal overhalen om te solliciteren.
  • Of het gaat juist de andere kant op, het verschuift meer naar loopbaanadvies. Omdat de kandidaat aangeeft niet precies te weten wat een juiste volgende stap is.

In beide gevallen vraagt dit veel van jouw soft-skills en gesprekstechnieken.

O Werk aan jouw netwerk, CV en LinkedIn

Dit is een minder leuk deel van dit blog, maar helaas weten we dat recruitment het vak is wat als eerste een economische terugval voelt. Hoe groot de impact van de Corona-crisis op de economie is, weten we niet. Maar het is naïef om te denken dat we straks de draad weer oppakken waar we waren voor 13 maart. Gebruik daarom deze tijd ook om jouw eigen CV en LinkedIn profiel up-to-date te maken en om jouw bestaande netwerk op te schudden en uit te breiden in de richting van jouw mogelijke vervolgstap.

O Online selectiegesprekken; het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal, dat is waar we in Nederland naartoe werken. Ook hiervan weten we op dit moment nog niet hoe dat er precies uit zal zien. Maar persoonlijke contacten zullen geminimaliseerd blijven. Daarom zullen voor jouw als recruiter of HR-professional de kennismakingsgesprekken en selectiegesprekken in veel gevallen online gevoerd moeten worden. Maar dat is echt anders! Omdat dit zo’n verschil is hebben we voor jullie hierover een gratis webinar voorbereid. Deze staat gepland op donderdag 7 mei.

O Evalueer de talent-journey

Een goede talent-journey geeft jouw als werkgever de kans om je te onderscheiden van andere werkgevers. Omdat je nu thuis zit, en letterlijk van buiten de organisatie naar de organisatie kan kijken is ook nu het moment om de talent-journey te evalueren. Wil je hier concreet en snel mee aan de slag? Download dan ons gratis e-book: Recruitment, na corona, in kaart!

VRAAG HET GRATIS E-BOOK AAN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *