Eerder gaven we je al een To-Do lijstje voor tijdens de Corona-crisis.Een van de taken die daar op stond was aan de slag te gaan met het optimaliseren van de Talent-Journey. Een goede talent-journey geeft jou als werkgever de kans om je te onderscheiden van andere werkgevers. Omdat je nu thuis zit, en letterlijk van buiten de organisatie naar de organisatie kan kijken is ook nu het moment om de talent-journey te evalueren. Wij helpen je daar bij met ons E-Book: Recruitment na corona in kaart.
De Talent-journey is de reis die de kandidaat aflegt vanaf het eerste contact met jouw organisatie tot en met de onboarding binnen het bedrijf. Het doel van het zorgvuldig inrichten en/of evalueren van de talent- journey is het vinden en bewegen van de juiste werknemers voor de functies binnen de organisatie en het maken van ambassadeurs van de mensen die ergens tijdens de reis afvallen. Waar je je als recruiter vroeger bezighield met werving en selectie, is het nu zaak dat je goed gevonden wordt en dat je de organisatie neerzet als aantrekkelijke werkgever zodat het juiste talent voor jouw organisatie kiest.
De komst en noodzaak van de talent-journey is onder andere ingegeven door de marketing en online economie. We kennen allemaal de geijkte voorbeelden zoals Zalando en Coolblue die zonder fysieke aanwezigheid klanten aan zich weten te binden en een goede service-beleving bieden. Consumenten verwachten dan ook steeds meer dat ze online goed bediend worden, dat een klantvraag via Twitter binnen enkele uren wordt beantwoord en dat ze op ieder moment kunnen zien op welke locatie het bestelde pakketje is. Die consument verwacht dezelfde service en beleving zodra hij op zoek gaat naar een baan.
VRAAG HET GRATIS E-BOOK AAN!Veel HR-managers zien de talent journey als een IT-probleem, terwijl het juist om communicatie en mensen draait. Waar begeeft je doelgroep zich? Hoe communiceren ze? Hoe benader je ze? Via events? Social media? Whitepapers? Segmenteer en personaliseer. Overweeg om eens met een persona te werken. Want door de bank genomen is het effectiever om je campagne op slechts een kleine groep te richten, in plaats van op duizenden mensen.
Als kandidaten je eenmaal gevonden hebben, verwachten ze na hun sollicitatiebrief op ieder gewenst moment duidelijkheid over het proces en de procedure te kunnen krijgen. Helaas gebeurt dat nog maar mondjesmaat. En als het al wel gebeurt, dan blijft het dikwijls vaag. ‘We nemen spoedig contact met je op’, kan echt niet meer. De kandidaat verwacht concrete stappen. Hij wil weten in welke fase van het proces hij zich bevindt. Ligt zijn cv nog op een stapel of staat hij op de long list? Neem hem mee in het proces. Om de talent journey goed te stroomlijnen, is het belangrijk om een brug te slaan tussen recruitment, IT en marketing en communicatie. Breng wat menselijkheid terug in het contact met talent. Zo zorg je ervoor dat wanneer ze je eenmaal gevonden hebben, ze ook bij je blijven. Want met alle mogelijkheden die het digitale tijdperk ons nu biedt, is het verbinden van talent geen luxe meer. Het is pure noodzaak.
Een goede talent-journey geeft je als werkgever de kans om je te onderscheiden van andere werkgevers.
VRAAG HET GRATIS E-BOOK AAN!